sommaren 2017
Cyklingen gick, till största delen, längs Eurovelorutterna. Dessa är en serie cykelleder på korsan och tvärsan genom Europa. Rutterna följer oftast de nationella cykellederna och är delvis finansierade av EU. Märkningen är ej enhetlig och stundtals mycket sporadisk så det är bra att ta med karta/kompass/GPS. Ha även en noga koll på de nationella markeringarna. Cyklingen inledningsvis plan då den följer floderna Havel, Elbe och Donau. Emellanåt blev det dock en avstickare upp på bergen då det saknades vägar längs floderna på sina ställen. På denna sajten finner ni också GPS-rutter för gratis nedladdning samt bilder och video från våra äventyr. Passa också på att besöka ett antal ställen på Unesco's världsarvslista längs rutten som Potsdam, Wittenberg, Prag, Český Krumlov, Palmanova och Aquileia för att nämna några längs vägen.
.
Cykelturen startar i Trelleborg med färjan till Rostock. Här hoppar vi direkt på Eurovelo 7 genom Tyskland. Eurovelo 7 kallas också solrutten och är 7,400 km lång. Den startar i Nordkap och slutar på Malta. Vi följer tidvis D-route 11, Elbe Radweg, lätt och för det mesta helt plan cykelled. Passerar i utkanten av Berlin och genom Potsdam. Rekommenderade stop; Wittenberg
Nästa milstolpe är cyklingen igenom Prag. Har ni inte varit här stanna gärna någon dag och se er omkring. Prag är definitivt en av de vackraste städerna i Europa. Tjeckienleden är kuperad dock inte så höga berg (ca 500m) men det känns ordentligt i benen, en mycket vacker delsträcka. Rekommenderade stopp; Prag, Burghausen, Pisek, České Budějovice och Český Krumlov.
Dax för nästa land på turen, Österrike. Rekommenderade stop Salzburg, Pasau. Avslutar veckan med en välförtjänt vila i den klassiska skid/vandringsorten Bad Gastein innan färden gick vidare genom Tauerntunneln (tåg 10 min). Därefter en behaglig cykeltur, till stora delar nedför, vidare genom Österrike och italienska alperna
Nu följer den vackraste biten på den italienska sidan av alperna. Färden går på nedlagda järnvägsspår, asfalterade och genom 37 st järnvägstunnlar. Varje krök en ny vykortsvy. Rekommenderade stopp: Venzone, Palmanova och Aquileia. De sistnämnda orterna är båda på Unesco världsarvslista. Därefter nås målet Grado (som är en ö). Där tillbringades två dagar med sol och bad. Från Grado cyklade vi några mil till längs kusten på EV8 till Caorle och vidare till Jesolo. Denna sträckning kunde vi varit utan, platt och inte speciellt vacker. Därefter buss till Venedig-Mestre tågstation där det finns flera tågförbindelser för vidare färd. Då man ej får cykla i Venedig måste dessa ställas någonstans om man ska ta en tur dit. Då vi varit i Venedig flera ggr blev det istället ett tåg via Brennerpasset till München och därifrån direkt tåg till Rostock. Notera att det är lite knepigt att ta med cyklar kräver lite planering (se info).